Resan till Gili Meno

Har nu hunnit sova två nätter på ön, kommer förhoppningsvis ikapp och kan beskriva hur det är här. Ja, kort så är det varmt och regnigt, om vart annat och havet är underbart.

Från flygplatsen på Lombok så tog jag lokalbuss till Senggigi. Resan tog 1,5 till 2 timmar så en rätt så lång tur. Under större delen av resan hade jag nöjet att prata med en tjej som börjat utbildat sig som apotekare och skulle flytta till Australien för att fortsätta studierna. Hennes två barn skulle stanna hemma hos barnens fader, som hon tydligen var gift med från ett arrangerat bröllop.

Under resans gång så regnade det, som det så börs den här perioden på året. Jag var ensam att åka hela vägen till Senggigi och blev avsläppt på ett ställe där jag faktiskt kände igen mig lite grand. Då pengarna tagit slut på mitt svenska sim-kort och jag inte kunde svara på sms om jag kommit med flyget eller inte så köpte jag ett indonesiskt sim-kort och satte i telefonen. 25 000 IDR (ungefär 19 SEK) kostade det och då gick det dessutom att både ringa och surfa en del.

Efter att fått tag på Dennis så tog jag en taxi och skyndade iväg mot hamnen i Bangsal. Jag hade hoppats hinna med lokalbåten till Gili Meno men den hade gått vid 16 tiden. Istället tvingades jag beblanda mig med boat koperasi, eller om man så vill, båtmaffian. Den består av ett gäng människor på stranden som ser till att göra upplevelsen att resa till öarna så dålig som möjligt för turister. Det ska va möjligt att chartra en båt för 170 000 IDR till Gili Meno, och det är något de har uppskrivet i prislistor, men det är inte något de vill upprätthålla. Istället ville de ha upp mot 300 000 IDR eftersom de inte skulle kunna ta med sig någon från Gili Meno tillbaka till fastlandet. Efter en del tjafsande, telefonsamtal och någon som tyckte jag skulle resa hem till Sverige igen så kom jag i alla fall med en båt och fick betala 200 000 IDR. I jämförelse kostar en tur med lokalbåten när den går 9 000 IDR.

Till slut var jag i alla fall ute på ön och tog en cidomo, häst med vagn, till Adeng-Adeng. Väldigt skönt att vara framme. Under kvällen fick jag både dricka och äta gott och träffa vänner och delar av den nya personalen. Kvällen blev sen, vilket här är runt 23, och jag sov väldigt bra i min bungalow till strax innan 8 på morgonen.